Úvahy, eseje 1/2013
Opakované výzkumy týkající se léčebných faktorů v psychoterapii udávají, že ze 70 procent se podílejí na úspěchu či neúspěchu tzv. nespecifické faktory, čímž se míní osobnost terapeuta a fakt, že jeho terapeutický postup se nehodí, neslučuje s osobností pacienta. (Specifickým faktorem je vliv určité psychoterapeutické metody, který se většinou přeceňuje).
Proto jsem se v posledních letech zaměřil na studium dynamiky vztahu mezi terapeutem a pacientem, na kterém se podílejí osobnosti obou aktérů.[1]
Nejdříve je třeba si představit, s jakou vztahovou problematikou přicházejí pacienti s psychogenními poruchami do terapie. Ve všech psychoterapeutických školách existuje shoda v tom, že příčinou psychogenních poruch jsou nezvládnuté frustrace a traumatizace vitálních potřeb, a to jak po jistotě a spolehlivosti ve vztazích, tak i po individuaci, růstu a rozvoji. Tomu jsme vystaveni všichni, stačí se zamyslet nad tím, zda náš politicko-hospodářský systém zprostředkovává občanům pocit existenciální jistoty a zda mu jde v prvé řadě o růst a vývoj lidského potenciálu. To znamená, že další přídatnou podmínkou je nižší vrozená či získaná frustrační tolerance, či schopnost nastolit opět homeostatický stav. To záleží na dosavadních zkušenostech s důležitými vztahovými osobami, např. zda se komunikace, týkající se frustrace a reakce na ni či snaha o uspokojení těchto potřeb spojila s podporou či odmítnutím, popř. hrozbou, tudíž s afekty úzkosti, studu či viny (jak to pozorujeme u autoritativní výchovy, zesměšňování za slabost apod.). Nejzhoubnější následky mají tyto frustrace v dětství (v době utváření osobnosti), neboť je pro dítě vitálně důležitý emocionální vztah k rodičům, pro který je ochotno vše obětovat, vše, co jej narušuje z jeho strany, „uzamknout“, vytěsnit, a tím se situaci přizpůsobit.
Úplné potlačení však není možné, vytěsněné tendence si hledají cestu k vyjádření oklikou (či nacházejí výraz v symptomu); hlavně jde o to, jak zajistit vztah, když se ukázalo, že prosté spontánní a autentické, otevřené bytí k tomu nevedlo. Dítě pak vyvine vzorce chování, které nabízí či odměňuje rodina, naše kultura (a které si mohou i odporovat) jako je podřízení se, obětování pro druhé, či naopak imponování, zajištění přízně výkonem. Poněvadž jde o náhražky přirozené autentické interakce, nejen nevedou k plnému uspokojení, nýbrž se posléze vyčerpají, ukážou jako neefektivní, dokonce kontraproduktivní, což vede ke krizi, vývinu či zesílení symptomů, nejčastěji k depresi. Právě jí často předchází nenaplněná touha po harmonii, kterou se snaží budoucí (depresivní) pacient dosáhnout přizpůsobením, splňováním potřeb ostatních, někdy se hovoří v této souvislosti o syndromu pomáhajících profesí. Tím je, často jen krátkodobě, dosaženo bezkonfliktnosti, resp. uspokojení např. partnera. Ten je tím však pouze zhýčkán, a tím méně myslí na to, aby dělal to samé pro svou partnerku. Dokonce si ji přestane za její přizpůsobivost vážit. Ta reaguje ještě větším úsilím a trpí čím dál více nespravedlností, neboť stále více do vztahu investuje a stále méně dostává. Neuvědomuje si, že svou touhou po (absolutní) mateřské lásce dělá svého partnera bezmocným. Nakonec se zhroutí s představou, že není milování hodná. Není náhoda, že bývá deprese spojena s bolestmi.
Jiným příkladem je muž, který si myslí, že dělá vše pro rodinu, když pracuje jako zběsilý, pohybuje se na hranici infarktu, a posléze dekompenzuje, když jej manželka, na kterou měl málo času, opustila.
Nyní se vrátím do situace takovýchto pacientů, kteří se dostanou do psychoterapie, tudíž do vztahu s psychoterapeutem. Jejich obvyklé, byť sociálně nežádoucí vztahové strategie jim poskytovaly potřebné minimum důvěrně známé jistoty, což preferují tím více v nové, pro ně neznámé situaci. To je pochopitelné: Obávají se opětné traumatizace, zklamání atd. pakliže by se ve vztahu k psychoterapeutovi otevřeli a narazili na neporozumění. Přesto si otevřenost přejí, přejí si zhojení svých ran, přejí si nový začátek, být sami sebou v atmosféře přijetí a podpory.
Psychoterapeuti hovoří v této souvislosti jak o počátečním odporu proti odkrývající psychoterapii, tak o testování terapeuta ve dvou směrech:
- zda pozná a vycítí, že za rouškou obvyklého chování, které si zpočátku přejí jen perfekcionizovat, se skrývá nouze či utrpení, nežitý život, strach, pocity méněcennosti apod., a
- zda poskytne oporu a podporu.
Závěr
- Jak léčí autentické setkání? Pacient zjistí, že je takováto interakce, takovýto vztah přece jen možný, je to pro něj silný osvobozující zážitek, který bude vyhledávat i mimo terapii. Obohacuje a umožňuje růst.
- Proto je třeba pacientovi v terapii zprostředkovat následující zkušenost: když se ke mně chováš tak a tak (včetně „symptomového chování“), vyvolá to ve mně to a to a mám tendenci tímto způsobem reagovat (podpora empatie a anticipační jáské funkce). A na druhé straně: v té a té interpersonální situaci (i mezi námi) bych na vašem místě prožíval – event. místo psychosomatického symptomu – to a to (podpora introspekce, sebevcítění). Tento postup odpovídá jak interakční, tak i mentalizační psychoterapii, které se doporučují v pychosomatice (podobnost i se „social referencing“; Lammers 2007).
- Jde o symbolizaci neverbálních forem komunikace a o zkušenost: „protože na mne někdo reaguje (mám vliv na okolí), existuji“.
Závěrečné poznámky k zamyšlení:
Jednat s pacientem „s respektem bez respektu“ (citlivě oslovit to podstatné) Aktivace dosud neznámé identity („pravého já“)
Literatura:
Stern, D. N. (2004):The Present Moment in Psychotherapy and Everyday Life. Lammers C.H. (2007). Emotionsbezogene Psychotherapie.